На велосипеді у майбутнє: що отримали Veliki.ua у конкурсі CEO4U

Posted on

Нещодавно СЕО Райффайзен банку Аваль дав компанії Veliki.ua низку порад, як розвиватися, не знижуючи рівня амбіцій. Як склалась їх співпраця у подальшому?

DSC_6043

Володимир Лавренчук є одним із найвпливовіших і найшанованіших банкірів в Україні. У 2015 році він був названий «Банкіром року» за версією Delo.UA. Крім того, Володимир є віце-президентом Європейської Бізнес Асоціації.

Він очолює Райффайзен Банк Аваль уже 11 років. За цей час змінювались як власники банку, так і ринкові умови — банківська система пережила не одну кризу. Проте Райффайзен Банк Аваль завжди намагався нести європейські стандарти в банківський бізнес. За останні роки Володимир Лавренчук декілька разів отримував запрошення піти в уряд, проте завжди відмовлявся. У своєму інтерв’ю він відзначав, що галузь роботи менті, із котрим він хотів би працювати, не має значення, адже усі підприємці заслуговують на повагу, бо свій бізнес – це сміливий крок.

Втім, переглянувши з десяток анкет підприємців, Володимир обрав компанію Veliki Олексія Кушки. «Я киянин, маю багато друзів, які ініціюють активності і які бажають змінити Київ на місто для людей. Одні створюють Країну Мрій, а хтось змагається за велосипедні доріжки. І це складно. І їм найскладніше в цій бюрократії, бо це не лише бізнес і прибутки, а й бажання змінити місто на краще», – обґрунтовував свій вибір очільник Райффайзен Банку Аваль. За його переконанням, компанія Кушки робить не тільки бізнес, а й добру справу — змінює Київ, тому важливо, щоб Veliki були підтримані.

Компанія Veliki займається прокатом, сервісом і продажем велосипедів. Крім того, Олексій Кушка ­– один з активістів розвитку велосипедної інфраструктури в країні. Ця компанія першою почала популяризувати культуру велопрогулянок. Цікаво, що бізнес з’явився з негативного клієнтського досвіду, після чого Олексій Кушка вирішив самостійно зайнятися прокатом велосипедів. Починалось усе як пункт прокату в гаражі, а зараз Veliki – всеукраїнська мережа франчайзингу. У конкурс Олексій прийшов, щоб отримати поради в ментора щодо того, як реструктуризувати компанію, перебудувати її і перезавантажити, переналаштувати на нові горизонти продовжуючи слідувати глобальної мети.

Кілька місяців тому ментор і менті нарешті зустрілись. Володимир розповів про банк і його трансформації, про себе і свою любов до велосипеда як транспорту, а також про захоплення музикою, яку він не тільки слухає, а й створює сам. Олексій розповів, як народилася ідея проекту велопроката і велопарковок, як це швидше хобі перетворилося в основний вид діяльності і стало бізнесом. Володимир гідно оцінив і масштаб, і амбіції підприємців, і дав їм ряд коментарів. Редакція поцікавилася в учасників їх враженням від спільної роботи.

DSC_5969Володимир Лавренчук, голова правління Райффайзен Банк Аваль

Які ви побачили відмінності у спілкуванні із малим та великим бізнесом? Та які цілі перед собою ставив ваш менті – стратегічні чи прикладні?

Мене дуже приємно вразив (але, відверто кажучи, я не був дуже здивований) той факт, що і стратегічні, і прикладні завдання добре структуровані, взаємно пов’язані та є вдало обґрунтованими, з хорошим рівнем аргументації. Мало що можна було додати стосовно стратегічних оцінок та напрямків розвитку.

Треба відзначити, що обізнаність менеджменту компанії щодо деталей бізнесу є значно кращою і більшою, ніж у великих компаніях, і це очевидний фактор. Але з іншого боку, і звичка брати більше, або іншими словами,  менше прораховувати ризики тих чи інших стратегій є помітною також. Представники малого бізнесу більше схильні до ризикованих кроків.

Щодо якості інформаційної системи управління, то вона менш представлена, на відміну від великих компаній. У них аналітична база даних є кращою, але це, відповідно, і коштує дорожче.

Чого бракує українським підприємцям?

1) Грошей.

2) Стимулів. Моє бачення таке, що більша частина проектів є соціально необхідними, виробляють соціальні продукти або сервіс. Але сьогодні держава робить преференції для отримання послуг від великих компаній, і на жаль, не робить ніяких кроків для стимулювання розвитку бізнесу малих та середніх підприємств. Іноді поводячись з ними, як з речами меншої вартості.

Що корисного ви отримали під час спілкування з малим бізнесом?

Основний висновок: нам, банку, в якому я працюю, є багато причин надавати більше фінансових послуг. І  одна з головних — це якість менеджменту. Висока відповідальність, ясність стратегій, соціальна важливість і додана вартість та попит, які вони створюють. Це великий респект. Я вважаю, що банки могли би бути активнішими – в малому бізнесі не так багато ризику, як здається на відстані.

Що потрібно зробити, щоб в Україні було більше успішних підприємців?

Треба відновити довіру до державних інституцій, через які створюються умови рівної конкуренції та мотивації. Мені видається, що треба дати не просто більше, а значно більше сигналів респекту до малого підприємництва з боку державних інституцій. А саме — не тільки в частині адміністрування, але і в частині державних закупівель на товари і послуги, що виробляються малим підприємництвом, як з державних, так і з місцевих бюджетів. Отже, необхідно розробити стимули, а можливо на якийсь період часу і преференції, на підвищення можливості реалізації їхньої продукції. З такими стимулами і державним запитом на малий бізнес, безумовно, прийде і дешеве фінансування.

DSC_6008Олексій Кушка, засновник компанії Veliki.ua

Які корисні інсайти ви отримали в проекті?

Інсайтом можна називати досвід, про який розповів наш ментор. Інформація по ситуації схожа з нашою, а з вуст «бувалого» авторитетного фахівця звучить як керівництво до дії. Зрозуміли на якому «світлі» економічна ситуація в країні, і що нас (країну) чекає найближчим часом. З економічної точки зору, відкриваються перспективи. Недавні «банкопади» насправді дають оздоровчий ефект, і це дасть можливість бізнесу отримати правильні кредити і за нормальними ставками, і взагалі доступ до них. А це розвиток!

Чи є вже якийсь результат впровадження отриманих порад у вашому бізнесі? Розкажіть про зміни докладно.

Швидко впровадити не вийшло, процес дещо розтягнутий в часі, але ми дійсно завдяки порадам скорочуємо масштаб там, де наш бізнес малоприбутковий або несе навіть функцію занадто важкого «якоря» для судна, яке намагається вийти на правильний маневр у вируючих водах економічної ситуації в країні.

Чи переосмислили ви свої завдання після зустрічі з ментором?

Ми хотіли скоротити наші неприбуткові «підрозділи» і, завдяки Володимиру Миколайовичу, підтвердили правильність курсу. Впевнилися на прикладах, які він навів, у перспективах, які можуть відкритися після оптимізації. Склали попередній план дій, і зараз заглиблюємося в деталі і розписуємо їх.

Який досвід ви хотіли б запозичити у великого бізнесу?

Швидше B2B досвід. У нас є перспективні напрямки, на яких ми згідно з планом робимо акцент, відповідно, нове поле вимагає нових кадрів і сил.

Які поради ви можете дати іншим підприємцям?

У кожного ситуація своя, але з універсального, вічного, порада така: малий і середній бізнес і є сила, яка може поміняти щось в цій країні. Скільки б не говорили, що нам погано або нас тиснуть та заходи щодо нас драконівські, ми все одно встаємо і працюємо на благо наших сімей, на благо наших клієнтів. Але є велике «але»! Не всі чесні по відношенню до держави, тобто й один до одного і до самого себе. Я вважаю що ми повинні працювати по совісті і по закону. Платити податки – це нормально. Коли ти чесно заплатив податок державі, а не хабар чиновнику, ти і вимагати будеш по-іншому. Уявіть, що ви купуєте в магазині якісний хліб, а продавець дає черствий, зіпсований. Що ми робимо? Вимагаємо або грошей назад, або дати інший, свіжий, або пишемо скаргу адміністратору магазину та вимагаємо пояснень. Так і з державою. Ти чесно заплатив за послугу безпеки, за чистку вулиці, за можливість їздити по дорогах, – вимагай якість! Інакше нарікай на себе.

Розкажіть трохи про свої враження від конкурсу ceo4u і проекту Unlimit Ukraine. Що вам сподобалось? Чи будете ви брати участь в подальших активностях?

Враження найпозитивніші. Це реальна можливість зустрітися з досвідченими людьми, у яких є чому повчитися, встановити корисні зв’язки або завести дружбу. Проект дає унікальну можливість оцінити свій бізнес холодним розумом, отримати додаткові правильні підказки та напрямки розвитку. Можливо, навіть залучити ресурси, в тому числі консультації профільних фахівців, на які у тебе банально може не вистачати ні часу, ні ресурсів. Безумовно, буду радий брати участь як учень, і, можливо, як помічник.